Akaratedzés?!

Február elejét írunk. A Strava felmérése alapján január 12-re újévi fogadalmaink nagy részét feladjuk, mostanra viszont már szinte mindnek befellegzett. Legalábbis már nem hangoztatod, hogy „Idén lefogyok!”, „2019-ben hetente 3-szor elmegyek edzeni”.

Persze áltatod magad még egy kicsit, hogy „…majd amikor jobb idő lesz”, „…amikor hosszabbak lesznek a nappalok” vagy, hogy „… majd márciustól elkezdek mozogni!”. És márciusban fogyókúrába kezdve is formába jöhetsz a nyárra.  Nem tagadom.

A csodadiétákról, az „ezzel a 3 gyakorlattal garantáltan lefogysz” módszerekről szóló cikkeket továbbra is lelkesen elolvasod, és nagyon-nagyon szeretnéd, hogy valami ilyesmi nálad is működjön. Milyen jó is lenne, ha napi 2 evőkanál almaecet elfogyasztásával valóban leolvadna a kis „úszógumid”, vagy ha napi 2 perc plank gyakorlattal tényleg kockás hasad lenne 28 nap alatt.

Téged is frusztrál, hogy már megint nem sikerült? Dühös leszel és gyorsan eszel is egy csokit vagy egy kis gumicukrot, netalán a moziban betolsz egy nagy adag nachos-t, mert már úgyis mindegy? Magadra ismersz? Akkor neked szól ez a bejegyzés, kérlek, olvasd végig.

Tudom, mi az oka annak, hogy megint nem sikerült.

Hogy megint kudarcot vallottál. És hidd el, ezzel nem vagy egyedül. Ezer és ezer ember éli mindezt át a környezetedben. Sőt, a világon millió sorstársad van. Mert mindannyian ugyanott szúrjuk el, újra és újra: az akaraterőnk edzettségi állapotán felüli célt tűzünk ki. 10-ből egy embernek sikerül, ugyanúgy, ahogy 10 úszni nem tudót a mélyvízbe hajítva 1 valahogy kievickél a partra. De 9 megfullad.

Mert ha Te eddig egyáltalán nem figyeltél oda az étkezésedre, azt etted és akkor, ami szembe jött veled, akkor valóban embert próbáló feladat január 2-ára virradva egyszer csak salátán élni. Mindezt úgy, hogy a munkahelyedre vezető úton a pékségből minden reggel továbbra is letámad a frissen sült croissant illata. És a munkatársaid is hívnak pizzázni ebédszünetben, anyukád hétvégi „ …ezt neked csomagoltam a hétre” mondatairól nem is beszélve. A heti három edzést pedig egy közös mozizás, a túlóra és persze a hosszúra nyúlt hétvégi alvás is megfúrhatja. Nem is csoda ezek után, hogy megbotlasz. Mert van egy izmod, ami még nem áll készen arra, hogy ezt a hihetetlen teljesítményt nyújtsa: az akaraterőd.

Mert mi is az akaraterő? Az Amerikai Pszichológia Társaság definíciója alapján az akaraterő 1

  • valamely igény késleltetett kielégítésének képessége, ellenállva a rövid távú kísértéseknek a hosszú távú célok elérése érdekében
  • nem kívánt gondolatok, érzések vagy impulzusok felülbírálásának képessége
  • képesség arra vonatkozóan, hogy az agyunk felülbírálja érzelmi reakcióinkat
  • az én által történő tudatos, erőteljes önszabályozás
  • ugyanakkor egy korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló erőforrás, mely kimerülhet

Azt hiszem ezek után már érthető, hogy ha az akaraterőnk nem eléggé fejlett, edzett, vagy csak egész egyszerűen kimerült, akkor edzés helyett az ágyikód, saláta helyett pedig a pizza lesz a győztes. Te pedig egy újabb kudarccal gazdagodva feladod, ahelyett, hogy nekikezdenél akaraterőd edzésének.

 

 

 

1Forrás: https://www.apa.org/helpcenter/willpower.aspx , megtekintés időpontja 2019.01.27. 11:50, saját fordítás