egészséges étrend

Enni vagy nem enni? … avagy étrendem Simó érkezése óta (2. rész)

Simó érkezése óta nagyon sok kérdést kapok tőletek arra vonatkozóan, hogy mit eszem, amióta tudom, hogy van nekem Simó. Meg kell, hogy mondjam, Simó érkezése igazából már túl sokat nem változtatott az én életmódomon, leginkább azért, mert a korábbi fitnesz versenyzés miatt nagyjából három éve már nagyon-nagyon odafigyelek arra, hogy mit és mikor eszem.

A legfontosabb dolgok azonban ezek közül, amiket így kiemelnék mindenkinek, igazából függetlenül attól, hogy autoimmun betegről vagy csak saját magára odafigyelő, az egészséges étrendet előnyben részesítő emberről beszélünk, a következő: én első lépésként annak idején teljesen elhagytam a cukrot. Hihetetlen mennyiségű cukrot fogyasztunk és nagyon-nagyon nehéz kikerülni, ezért döntöttem most már közel tíz éve, hogy teljes mértékben száműzöm az étrendemből. Meg lehet szokni, hogy a kávét az ember cukor nélkül issza, nincsen rá szükség a jó és finom teákban sem. Az egészséges étrend fogalmába egész egyszerűen nem fér bele a felesleges cukorfogyasztás.

CSAK SEMMI CUKOR

Kerülök mindenfajta cukros üdítőt, nem eszem cukros joghurtokat. És mindenkinek, aki igazából azt mondja, hogy „jó, de csak egy pohár”, meg „jó, de csak egy joghurt”, azt ajánlom, hogy egyszer nézze meg alaposabban ezeket a termékeket és gondolja vagy ne adj’ Isten számolja végig, hogy mennyi cukor van benne. Higgyétek el, nagyon-nagyon nagyon sok.

A cukrot azonban nem csak ilyen módon próbálom kerülni, hanem minden egyéb más megjelenési formájában is. Ebben nekem a kedvencem az, hogy nem használok semmilyen fajta ilyen előre elkészített fűszerkeveréket, páckeveréket és ilyen egyéb dolgokat, csakúgy, mint por állagú szósz alapokat sem. Egész egyszerűen abból az okból kifolyólag, merthogy az esetek nagy többségében ezek is tele vannak cukorral. Sosem értettem, hogy egy csirke fűszerkeverékbe, rendben, tisztelet a kivételtől, de miért van szükség olyan mennyiségű cukorra, amennyi ezekben van. De az egyéb szószok, mártások is szerintem tökéletesen jól elkészíthetők cukor nélkül is. Tudni szeretnéd, hogyan? Ebben a posztban tippeket olvashatsz, hogyan fogyassz kevesebb cukrot: Kattints!

MAGAD URAM…

Mit nem eszem még és mit eszem? Igazából az utóbbit könnyebb megválaszolni. Ahogy előtte is, továbbra is magamra főzök. Azt eszem, amit én készítek, mert én vallom azt, hogy akkor legalább tudom, hogy mi van benne. Amikor pedig főzök, betartom azt a szabályt, hogy az általam elkészített ételekhez nem használok föl olyan alapanyagot, aminek az összetevők címkéjén több mint öt összetevő áll. Igazából sokszor egyetlen egy összetevős, tehát tényleg valódi alapanyagokkal dolgozom. Azonban hogyha valamire mégis szükség van, akkor tényleg próbálom minél kevésbé feldolgozott állapotban ezeket az anyagokat megtalálni.

Volt egy időszak a Simó érkezésének felfedezése után, amikor egy kifejezetten szigorú étrendet követtem, teljes mértékben száműztem az étrendemből mindazt, ami gabona, mindent, ami gluténforrás lehet és elég drasztikus szénhidrátcsökkentést hajtottam ezáltal végre. Nem ettem zabot sem, gyakorlatilag szinte semmilyen köretet. De mivel nálam ez fél év után sem hozott számottevő javulást, ezért ezzel alábbhagytam, mert egyértelműen jelentkeztek azon hátrányai, hogy a teljes szénhidrátmegvonás eléggé lelassított és nem vezetett túl jó közérzethez sem nálam. Ebben az időszakban gyakorlatilag csak gyökérzöldségekből, sárgarépából, céklából, ritkán ritkán édesburgonyából vittem be szénhidrátot. Nekem ez kevés volt.

Jelen pillanatban ez úgy néz ki, hogy – ahogy említettem – ezen a szigoron azért lazítottam. Nagyjából napi 120 g szénhidrátot fogyasztok. Ennek az oka az, hogy szeretnék újra súlyt csökkenteni. A 120 grammot igyekszem jól elosztani. A legnagyobb mennyiség azért ebédre jut, a többi étkezésre pedig egyenlő arányban osztom el. Reggelire általában zabot fogyasztok. Ebédre ugye a saját magam által készített fehérje-szénhidrát kombó. Vacsorára szintén valamilyen fehérjeforrás zöldséggel, illetve törekszem arra, hogy minden étkezéshez zöldséget, vagy gyümölcsöt fogyasszak – de alapvetően inkább azért a zöldség legyen túlsúlyban, ha lehet. Törekszem arra, hogy ha nem muszáj, akkor azért ezek ne legyenek túlságosan szétfőve. Nem mondom, hogy azért ezt mindig maximálisan be tudom tartani, de úgy gondolom, hogy azért a nagy átlagnál még így is lényegesen több zöldséget fogyasztok.

PUFIRIZS HELYETT

Uzsonnait, tízórait kiválóan meg lehet oldani egyébként gyümölcsökkel, és nekem most speciel a nagy kedvencem a Korpovit keksz, amit újra fölfedeztem magamnak. (Nem szponzorált tartalomról beszélünk.) Sokakat látok magam körül, akik puffasztott rizst esznek, mondván, hogy „mert az diétás”. Kedves mindenki, higgyétek el, néhány szem Korpovit keksz sokkal finomabb, sokkal táplálóbb, és hogy ha mondjuk egy pár szem piros gyümölcsöt, epret, ribizlit, málnát fogyasztotok hozzá, vagy amikor ezek a gyümölcsök nem elérhetők, akkor mondjuk egy almát, akkor egy tökéletes köztes étkezés lehet belőle.

Nagyjából ezek egyébként azok az elvek, amelyek mentén összeállítom az étrendem. Magamra főzök, tudom, hogy mit teszek bele. Ami nálam speciális dolog, és igazából nem azért, mert bármi bajom lenne, én nem fogyasztok tejtermékeket. Nincsen igazából semmilyen bajom velük, azon kívül, hogy szerintem a feldolgozott tejtermékek, amelyeket mi speciel elérhetünk a különböző élelmiszerboltok láncain, igazából olyan mértékű átalakításon mennek keresztül, ami már nálam nem éri el azt a szintet, hogy természetes legyen, és leginkább ezek miatt nem fogyasztom. De nem ellenkezem, tehát hogyha valami esetleg úgy adódik, hogy meg kell ennem, nem pánikolok tőle.

GENETIKAI CSODA?

Még utoljára szeretnék megosztani veletek egy utolsó gondolatot ezzel kapcsolatban, hogy miért is mondom azt, hogy kerüljük ezeket a nem természetes anyagokat, illetve mennyire nehéz ezt egyébként kikerülni. Ahogy mondtam, tényleg magamnak főzök. Ehhez ugye az alapanyagokat is próbálom minél gondosabban megválogatni. Van, amikor belefér, hogy piacon és közvetlenül termelőktől vásároljak, és van, amikor nem. Valamikor én is csak a nagy láncok polcain tudom megvásárolni a termékeket.

Legnagyobb döbbenet volt számomra, amikor pár héttel ezelőtt a piacon vásároltam húsz darab tojást és a következőket tapasztaltam. Mint mindig, ebből is ilyen nagyobb mennyiséget szoktam megvásárolni, hiszen ott a hűtőm, ami tökéletesen eltárol nagyon sok mindent. És legnagyobb megdöbbenésemre a piacon vásárolt tojásnál azt tapasztaltam, hogy a 20 darabból 19-nek dupla sárgája volt. Megmondom őszintén, ez engem komolyan elgondolkodtatott, mert azt szokták ugye mondani, hogy az autoimmun betegségek nagyjából három okra vezethetők vissza: genetika, amiről ugye nem tehetünk; a stressz, amit azért, hogyha ügyesek vagyunk, tudunk kontrollálni; és ott a harmadik, a környezeti tényezők.

Én úgy gondolom, hogy az én esetemben jórészt ennek a genetika és a környezeti tényezők párosa az, aminek köszönhetem ezt az állapotot, és hát ha valami, akkor a húszból 19 esetében dupla sárgájával rendelkező tojás mutatja, hogy egyébként milyen mértékben szennyezett tápanyagokat eszünk. Utánanéztem, annak a valószínűsége, hogy egy tojásnak dupla sárgája legyen, egy az ezerhez, természetes úton. Akkor ki lehet számolni, hogy 1 osztva 1000. A 19-ben kijön a valószínűsége annak, hogy ennyi dupla sárgájú tojást kapjak. Magyarul ezek a csirkék nagy valószínűséggel valamilyen módon hormonkezeltek voltak. Innentől kezdve nem nagyon kell gondolkodni, hogy akkor ha elfogyasztjuk a tojást, ha elfogyasztjuk az ebből a csirkéből készült mindenféle ételt, akkor az a hormon a mi szervezetünkben is megjelenik.

Ezért is próbálok minél kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyasztani, merthogy egyébként így sem tudom teljesen kizárni. Egészséges étrend ide vagy oda – a genetikánk adott, a környezeti tényezők hatását pedig csak komoly odafigyeléssel tudjuk csökkenteni.