sütemény

Diétás édességek

Közelednek az ünnepek, amikor egyre kevesebbet és kevesebbet mozgunk, egyre többet és többet eszünk. Természetes tehát az az igény, hogy az elfogyasztott édesség a lehető legkevesebb kalóriát tartalmazza, vagy ahogy „tudatosan” szoktuk mondani, diétás legyen. Nemrég arra lettem figyelmes, hogy bizony az életmód magazinokban is sokszor félreértik ezt a „diétás” kifejezést. Konkréten arról van szó, …

Közelednek az ünnepek, amikor egyre kevesebbet és kevesebbet mozgunk, egyre többet és többet eszünk. Természetes tehát az az igény, hogy az elfogyasztott édesség a lehető legkevesebb kalóriát tartalmazza, vagy ahogy „tudatosan” szoktuk mondani, diétás legyen.

Nemrég arra lettem figyelmes, hogy bizony az életmód magazinokban is sokszor félreértik ezt a „diétás” kifejezést. Konkréten arról van szó, amikor egy termékajánlót olvastam, nagyjából a következő szöveggel – egyébként egy gluténmentes teasüteményről volt szó –, hogy az ünnepek közeledtével a karácsonyi teánkat ennek a diétás süteménynek a kíséretében tudjuk elfogyasztani. Nem igazán értettem a dolgot, aztán rájöttem, hogy bizony itt óriási fogalomzavar van az emberekben, és sokszor bizony még az életmódmagazinok újságíróiban is.

Tisztázzunk tehát néhány dolgot!

Attól, hogy valami gluténmentes, vagy tejmentes, nem jelenti azt, hogy diétás. Ez a két fogalom egyáltalán nem hozza magával azt, hogy valaminek alacsonyabb a kalóriatartalma. Itt bizony csak arról van szó, hogy az adott allergént nem tartalmazza ez a termék. Miért is fontos ez? Egész egyszerűen ne higgyük azt, hogy ha ilyeneket fogyasztunk, akkor kevesebb kalóriát viszünk be a szervezetbe. Merthogy ugye magának a diétásnak az én értelmezésemben az a fogalma, hogy diétás az, ami igazából az adott lehetőségeken belül legkevesebb kalóriát tartalmazza. És bizony ennek is megvannak a trükkjei, hogy hogyan, s mint tudjuk elérni az eredetire hasonlító, de attól lényegesen kevesebb kalóriát tartalmazó végeredményt.

Egy másik fontos dolog szerintem, hogy azt is fontos megemlíteni, hogy az egészséges alapanyagok sem feltétlenül diétásak. Bizony sok-sok egészséges alapanyag kifejezetten kalóriadús. Mire gondolok itt? Nézzük csak meg a zabot például! A zab egy kifejezetten magas kalóriatartalmú alapanyag, miért érdemes akkor mégis mondjuk zabos süteményt vagy zabos kekszet készíteni normál fehér lisztes készítménnyel szemben? A válasz rettentően egyszerű: a zab kedvező élettani tulajdonságai révén sokkal kevésbé hirtelen emeli meg a vércukorszintünket, mivel ugye nagyon-nagyon magas a rosttartalma, sokkal lassabban szívódik fel, tehát nem kapunk hirtelen bevitt szénhidráttól cukorsokkot, hanem szép lassan emeli meg a vércukorszintünket. De attól azért a zabos kekszet én még semmiképp nem nevezném diétásnak. Miért válasszunk akkor mégis inkább ilyeneket? Alapvetően kevesebb is elég lesz ahhoz belőle, hogy jóllakottság érzetet érezzünk.

A piacon fellelhető, igen érdekes “alternatíva” a mindenféle nullkalóriás termékek köre. Egész szép választék van ma már belőlük. Nullkalóriás dzsemek, nullkalóriás szószok és egyebek, és hogyha valaki még nem találkozott ezzel, higgyétek el, hogy ezekről tényleg váltig állítják, hogy nullkalóriásak. Mit fontos tudni róluk? Ezek 100%-osan mű termékek, tehát ilyen terméket valóban csak akkor tudnak előállítani, hogyha a lekvár mondjuk gyümölcsöt soha nem látott, ha a csokiszósz szintén maximum valami minimális kakaót, és minden más gyakorlatilag laboratóriumi előállítás eredménye. Hogy ez jó-e? Én ezt mindenkinek a saját ízlésére bízom. Jómagam annak ellenére, hogy gyakorlatilag bármit meg tudok enni, ezekkel a termékekkel valahogy mindig befürödtem. Képtelen voltam igazából élvezettel fogyasztani őket, pedig ugye milyen egyszerű is lenne, hogyha nyakló nélkül ehetnénk a lekvárt anélkül, hogy az sok-sok kalóriát is jelentene. Az sem titok, hogy egy ideje már eléggé ódzkodom a mindenféle mű anyagoktól, nahát ezek pedig műanyagok aztán a javából.

Térjünk akkor vissza az eredeti kérdéskörre: mik akkor tehát az én értelmezésemben a diétás édességek? Diétás édesség igazából az én értelmezésemben minden olyan, amelyben megpróbáljuk az eredetihez hasonló végeredményt természetes módon alacsonyabb kalóriatartalmú összetevőkkel létrehozni. Mire gondolok itt? Például szuper alapanyag (ha valaki fogyaszt tejtermékeket) a túró a mindenféle tészták elkészítésekor, vagy például egy megfelelően megválasztott piskótaalap lehet az, ami csak tojásból és étcsokoládéból készül. Nagyon-nagyon-nagyon sok ilyen tipp és trükk van, érdemes kicsit keresgélni a világhálón. Vagyis én alapvetően arra esküszöm, hogy igazából a magas szénhidráttartalmat csökkentsük, és alapvetően amennyire lehet, cselesen igazából fehérjéket csempésszünk be. Érdemes kipróbálni a különböző fehérjeporokat is ezen esetekben. Ezek is azért igen jó alapanyagok lehetnek akár ilyenkor karácsony közeledtével is, finomabbnál finomabb sütemények elkészítéséhez.

Még egyszer tehát így összefoglalva: attól, hogy valami gluténmentes, attól, hogy valami laktózmentes, nem diétás. A lassú felszívódású szénhidrátok attól még szénhidrátok, és ugyanúgy tartalmazhatnak igazából sok-sok kalóriát. Ha pedig valóban diétás süteményre vágysz, vagy bármilyen diétás édességet készítenél, akkor próbáld csökkenteni az alapanyagok szénhidráttartalmát, és egy részét más, például magasabb fehérjetartalmú összetevővel helyettesíteni.

Tipp: karácsonyra is tökéletes lehet a kókuszgolyó, melynek receptjét itt találod!